Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

23 Ocak 2011 Pazar

ÜNLÜ DJ'LER


Araştırma yazıma 19 Temmuz 2009 tarihli Sabah Gazetesi Günaydın ekinde yer verilmiştir.
http://www.sabah.com.tr/Gunaydin/Magazin/2009/07/19/genclerin_yeni_trendi_djlik

Akort Dergisi Temmuz- Ağustos:/2009
GENÇLERİN YENİ TRENDİ: DJ’LİK
Son yıllarda popülerliği artan bir meslek haline gelen dj’lik, özellikle gençler arasında büyük ilgi görüyor.  Renkli gece yaşamının çekiciliğiyle dj olmak isteyenlerin sayısı her geçen gün artarken, bu ilgiye parelel olarak eğitim veren kurs ve okullarda çoğalıyor. Ancak, yıllarını bu işe adamış ünlü dj’ler; işin aslının göründüğü gibi olmadığını söylüyor… Her biri kendi alanında başarı elde etmiş Dj Suat Ateşdağlı, Dj Tarkan ve Dj Yakuza’yla mesleklerinin inceliklerini ve dj’liğin nasıl trend haline geldiğini masaya yatırdık…

DJ SUAT ATEŞDAĞLI:  “DJ’LİĞİN İLK ŞARTI RUHTUR…”
26 yıldır dj’lik yapan Suat Ateşdağlı, dj’liğin her şeyden önce ruhla ilgili olduğu görüşünde: “Dj’liğin olmazsa olmazı, ruhtur. Ruh ve yaratma süreci birinci planda, teknik bölümü ise; ikinci plandadır. Hiçbir zaman dj yetiştirme okulu olduğuna inanmıyorum.”
Dj’lik moda haline mi geldi sizce? Dünyada dönem dönem moda meslekler oldu. Önceden aileler çocuklarına “futbolcu ol” diyorlardı, şimdi “dj ol” diyor. Aslında çok ciddi bir meslek. Gençler hevesleniyor ama bazıları için geçici bir heves olmakla kalıyor. Anlamını başka türlü sanıyorlar. Pırıltılı bir ortam ve ilgi odağı olmak istiyorlar ama ben bu mesleği hiçbir zaman öyle görmedim. Normal bir meslek olarak gördüm. Çok moda oldu ve artık herkes dj olmak istiyor. Eleştirilerim olmuyor, herkes istediği şeyi olma özgürlüğüne sahiptir, eğer olabiliyorsa…Önemli olan; kalıcı olmak, başarılı olmak..
Artık dj eğitimi veren kurslar, okullar da var… Bir insanın içine ancak belirli bir seviyeye kadar ruh ve vizyon aktarabilirsiniz. Ondan sonra tek başına mesleğini sergilemesi lazım. Bu okulların teknikten öte anlatım ve yaratıcılık üzerine kurulması gerektiğine inanıyorum. Müzik çalmak başka bir şey, bunu okulda veremezsiniz. Okulda sadece bu işi yıllardır yapmış  isimleri konuşmacı olarak getirerek, vizyon ve ortam tecrübelerini anlattırabilirsiniz.
Türk dj’leri nasıl buluyorsunuz? Türk dj’ler çok yetenekliler. Biz dj’ler olarak yurtdışında Türk dj adı altında Türk ve Avrupa soundunu birleştirerek çalmalıyız. Bunu yakalamamız gerektiğine inanıyorum. Çünkü orada ülkemizdeki Türk dj’lerin yaptığı prodüksiyonları yapan binlerce dj var. O nedenle onların yanında yer alabilmek için çok değişik çalışmalar yapmanız gerekiyor. Ben cd’lerimi yaparken buna dikkat ediyorum.  
“HOBİ DEĞİL, CİDDİ BİR İŞ..”
Gelişen teknolojilerle birlikte dj’lerin kullandığı ekipmanlarda değişime uğradı. Teknik olarak neler kullanılıyor? Ben hala cd player’dan çalıyorum, bilgisayar ortamından çalmıyorum. Cd’ye dokunmadan onun tadını alamıyorum, mekanik bir ortam geliyor. O tekniği kullanan bir dönem çok dj vardı, şimdi azaldı. Stüdyoda prodüksiyonun ve teknolojinin her alanından faydalanıyorlar.
Parçaları nasıl belirliyorsunuz? Reina’nın müzik direktörlüğü ve dj’liğini yapıyorum. Geceye başlamadan bir planım olmuyor.  Klübün, insanların ve kendi ruhumun durumuna göre bu üçlüyü birleştirip bir senaryo çıkarıyorum ortaya. Herkes iyi müzik dinlemek ve eğlenmek istiyor. Bu eğlence kimine göre dinleyerek, kimine göre dans ederek gerçekleşiyor. Benim set’im çok geniş bir yelpaze… Her an her şeyi çalabilirim. Riskli müzik çalıyorum. Eğlence üzerine kurulmuş bir müzik ama içinde vokal house var, Türkçe var ama Latin de olabiliyor. Olmayan tek tür rock. Rock müzik bir kültür, ben o kültürü bilmiyorum. Soft rock çaldığım oluyor bazen. İyi bir dj’in güzel bir geçiş yapması lazım, şarkı sıralaması çok önemli. Herkeste aynı şarkılar olabilir ama sıralarken yorum devreye giriyor.
Sizin yanınızda yetişen çok fazla dj olmuştur herhalde… Çalışmadığım hemen hemen yok gibi. Hepsi de çok güzel yerdeler. İyi bir dj isem, iyi dj’lere emek vermişimdir, onları yetiştirmişimdir. Onların başarısı beni mutlu eder ve beni daha başarılı kılar bence.
Bu işe yeni başlayanlara tavsiyeleriniz neler? Çok disiplinli çalışsınlar. Bu ciddi bir iştir, hobi değildir ve içki içmesinler. Bizim meslekte içkinin dağıtıcı bir şey olduğuna inanıyorum.
Aynı zamanda bu yılki Eurovision şarkımız “Düm Tek Tek”e remix hazırlayan Ateşdağlı; beğeni toplayan  “Bosphorus Night1”ve “Bosphorus Night2”serisinin üçüncüsünü hazırlıyor. Türk halkına hitap eden bir müzik yaptığını söyleyen Ateşdağlı, prodüksiyonlarını artırmak istiyor.
DJ TARKAN: “BİZE SAYGI DUYULMUYOR...”
Yaptığı prodüksiyonlarla birçok ülkeyi dolaşan ve geçtiğimiz yıllarda dünyanın ilk 100 dj’i arasına giren Dj Tarkan ise; son dönemde bu işin çok fazla basitleştirildiğini ve bu nedenle ciddi olarak sürdürenlere saygısızlık edildiğini ifade ediyor.  
Dj’liğin ülkemizdeki gelişimi tam olarak ne boyutta?  Ülkemizde elektronik müziğin geliştiği ya da daha çok kişinin ilgi duyduğu doğru, gerek dj gerekse prodüktör olma konusunda ama bu müziği yeni dinlemeye başlayan bir kişi üç gün sonra “bende dj olmak istiyorum” diyip yine üç gün sonra dj olduğunu zannedip kulüplerde çalmaya başlarsa ilerlemiş değil, geri adım atmış oluruz. Dışarıdan göründüğü gibi kolay bir iş olmadığının bilinmesi gerekir, bu işi ciddi ve iyi anlamda yapanlara da saygı duyulmalıdır diye düşünüyorum. Maalesef ülkemizde son zamanlarda bu işi çok basitleştirdiler, özellikle müziğin m’sinden haberdar olmayan bayanlar, mekan sahiplerinin ya da işletmecilerin kolay onay vermesini fırsat bilerek dj’lik sıfatıyla birçok yerde kabine çıkıyorlar ki bunlara mankenlerimizi de dahil edebiliriz. Kabinde gece boyunca hiçbir alete dokunmadan, sadece kulaklığı kafasına takıp gazetecilere poz vererek ertesi gün de manşetlerde olan bu zihniyetle ülkemiz ne yazık ki hiçbir yere varamaz. Bu işi ülkemizde yıllardır yapan, her anlamda çok başarılı olan dj’lere de büyük saygısızlık olmuş oluyor ama maalesef bizim ülkemizin anlayışı ve bakış açısı bu. İstanbul, Ankara ve İzmir için çok fazla geçerli olmasa da diğer şehirler için bunu rahatlıkla söyleyebiliriz.
İyi bir dj hangi özellikleri taşımalı? En önemlisi müzik bilgisi çok iyi olmalı, çaldığı tarzı ya da tarzları çok iyi etüd etmiş olmalı. Yanında taşıdığı parçaları her yönüyle ezbere bilmeli. Bunun yanında Allah vergisi yetenek, hisleri çok kuvvetli olmalı, hangi parçadan sonra hangi parçayı geçmesi gerektiğini iyi bilmeli. Buna o anda karar vermeli, karşısındaki insanları çok iyi gözlemleyebilmeli, zeki olmasının da tabi ki avantajı çok büyük, bunların yanında da gece ile ilgili her şeyi en iyi şekilde kontrol edebilmesi için uykusunu almış olmalı, daha önemlisi kabine çıktığında ve kabinde olduğu sürece ayık olmalı.
Dünyanın birçok yerini dolaşan bir dj olarak kıyaslama yaptığınızda ne gibi bir sonuç çıkıyor?Yurtdışında karşınızdaki insanların çoğu eğlenme amaçlı geliyor kulüplere ya da festivallere.. Eğer o geceki sanatçı ya da sanatçılar çok iyi performans sergiliyorlarsa, tabii ki eğlencenin oranı da artıyor o zaman. Bizim ülkemizde dj’e sanatçı gözüyle bakanların sayısı yok denecek kadar az. Bundan dolayı da saygı da duyulmuyor bu işe, herkes aynı kefeye konuluyor, son zamanlarda iyice basitleşen dj’lik mesleği çok iyi yerlere gitmiyor.
İyi bir set olması nelere bağlı? DJ’in iyi bir set çalabilmesi için parçaları çok iyi sıralaması gerekiyor. Aksi takdirde sadece parça miksleyen birinden farkı olmaz. Bu sıralamayı yaparken de az önce bahsettiğim özelliklerin çoğuna sahip olması gerekiyor. Sıralama konusunda aslında en önemli unsur, hislerinizdir. Kimin hisleri daha güçlüyse ve kim zekasını daha iyi kullanabiliyorsa, elindeki tüm arşivi kafasına yazmış olup o anda en doğru uygulamaya sokabiliyorsa, o dj zaten kendini diğer dj’lerden ayıracak ya da çoktan ayırmış demektir. Tüm bunları yaparken çaldığı müzik dalındaki tarzları da çok iyi bilmesi gerekiyor ki doğru parçaları kullanarak diğer tarzlara rahat ve güzel bir şekilde geçebilsin, aynı zamanda karşısındaki insanları eğlendirmeye devam edebilsin. Gece boyunca bir tarzın üzerinde durmanız karşınızdaki insanların sıkılmasına yol açabileceği için, hissettirmeden ya da hissettirseniz bile müzik tarzı geçişini çok iyi ve doğru zamanda ve yerde yapmalısınız. Çok stratejik bir iştir aslında dj’lik. Karşınızdaki insanları gözlemleyip ona göre hamle yapabilmek, zamanı doğru hesaplamak, bu işin içinde matematiğin de ne kadar büyük rol oynadığını gösteriyor.
Ailesinin müzik ve plaklara ilgisi bulunması nedeniyle henüz küçük yaşlarda evinde pikap, kasetçalar, mixer gibi dj’lik yapabileceği ekipmanlara sahip olan Dj Tarkan, bu sayede kendini geliştirmiş ve profesyonel anlamdaki antrenmanına 1995 yılından sonra başlamış.  En büyük hedefini ülkemizi yurtdışında en iyi şekilde temsil etmek olarak açıklayan Dj Tarkan geçtiğimiz günlerde “Chapter Two” adlı ikinci albümünü çıkardı ve albümde yer alan “Deep Dive In İstanbul” klibi MTV’den yayınlanıyor. 

DJ YAKUZA: “DJ’LER MÜZİKAL ANLAMDA İLERİYE GİDEBİLMELİ”
Çok geniş bir yelpazede müzik çalan DJ Yakuza(Can Utkan),  önemli olan çalınan müzik, nasıl çalındığı değil” yorumunda bulunuyor.
Çok iyi bir müzik koleksiyonunuz olmalı. Dj’lik nasıl girdi hayatınıza? Yaklaşık 18 yaşımdan beri  müzik topluyorum. Plak cd ve mp3 olmak üzere bayağı birikti. 18 yaşımda ilk profesyonel dj'lige başladım, herke gibi başka dj'leri dinleyip bende bunu yapmak istiyorum diyerek  hayatıma girdi.
Günümüzde geldiği yeri nasıl buluyorsunuz? Yaklaşık 10 senedir dj'lik meslek olarak çok yükselişte, trend oldu bir nevi ama bu işi profesyonel olarak yapmak için ciddi bir şekilde çalışmak gerekir. Ülkemizde şu anda gerçekten çok iyi dj'ler var. 
Dj’lik yapabilmek için hangi özelliklere sahip olmak gerekiyor? En önemli özellik bence sabır, sonra belli bir teknik kapasite ve dinleyici ile iletişim çok önemli. Müzik bilgisi de tabii. Buradaki altın kural çok müzik dinlemek ve çok çalmak, çala çala kendinizi geliştiriyorsunuz. Sadece dinleyicinin dinlemek istediği değil de aynı zamanda biraz da müzikal anlamda ileriye gidebilmeli dj'ler.
Ne gibi ekipman ve ne tür programlar kullanılıyor? Eskiden 1 mixer ve 2 Turntable vardı, şimdi ise çok seçenek var, cd player'lar çok iyi olduğundan çoğu dj cd'ye yöneldi ama bilgisayar kullanalar da var çok. Kullandıkları programlar: Ableton Live, Final Scratch, Serrato, Traktor. Önemli olan ama her zaman çalınan müzik, bence nasıl çalındığı değil. 
Parça seçerken nelere dikkat edilmeli? Bence en önemlisi o anda kulüpte bulunan atmosfer ve dinleyici kitlesini iyi anlamak ve iyi yönlendirmek gerekir. Dinleyici iyi müzik dinlemek ve eğlenmek ister bence, fakat bu 2 olay herkes için değişik. 
 Yaptığınız setler hangi tür müziklerden oluşuyor, hangi türler ilginizi çekiyor? Benim setlerimde çok farklı müzikler bulabilirsiniz; soul, funk, hip-hop, breakbeat, house, tech-house, nu jazz.. gibi
Ünlü sanatçıların çalışmalarında yer aldınız ve en son Orient Expressions grubuyla albüm çalışmanız oldu. Gündemde olan yeni projeleriniz neler?  Son olarak “Labyrint” isimli bir toplama albüm çıkardım, yeni projeler var ama daha bir şey söyleyemem.





















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder